Istentől áldott boldog új évet!

Istentől áldott boldog új évet!

A 2022-es Evangélikus naptár címlapján színes (papír)emberek láthatók. Van, amelyik fut, a másik sétál, a harmadik botra támaszkodva, lassan halad, míg más kerekesszékkel közlekedik. Gyerek, fiatal, középkorú vagy idős. Sokféle szempontból lehet őket jellemezni. Különbözők, egyvalamiben mégis közösek: mindannyian a kereszt felé mennek.

Azokat jelképezik, akikről Jézus így szól az év igéjéül kijelölt mondatában: „…aki énhozzám jön, azt én nem küldöm el…” (Jn 6,37) Az igéről Csepregi Zoltán, az Evangélikus Hittudományi Egyetem rektora írt gondolatokat az ez évi Evangélikus naptárba. Alább ezt adjuk közre.

Evangelikus naptar 2022 borito vagott

A „karantén évének” fullasztó beszorítottsága, helyszűke után szükségünk van erre a levegős, remény- és életteli felismerésre: van helyünk! Jézus működésének galileai húsvétján hangoztak el az év igéjének választott szavak. János evangélista három páskaünnepről számol be, és ezen a húsvéton (Jn 6,4) Jézus éppen a Galileai-tenger partján tartózkodott (Jn 6,1). A felfokozott ünnepi várakozás hangulatában került sor előbb a kenyérszaporítás csodájára (Jn 6,5–15), majd a mennyei kenyérről szóló jézusi tanításra a kapernaumi zsinagógában (Jn 6,24–39).

A 2022. évre választott ige is egy olyan mondatfüzérben foglal helyet (Jn 6,35–40), amely az „én vagyok az élet kenyere” kijelentéssel indul, majd Jézus az Atya akaratáról és a Fiú küldetéséről magyaráz a hallgatóságnak. Ez a néhány mondat csokorba gyűjti a jánosi teológia alapvető fogalmait, amelyek az evangéliumnak más fontos kulcsfejezeteiben is (Jn 1; 3; 17; 20) ugyanígy kapnak szerepet: a látás és a hit, az örök élet elnyerése és elvesztése, és ami ezek közül talán a leglényegesebb: mindebben az Atya a kezdeményező, ő küldi a Fiút, ő adja át a Fiúnak, bízza rá a hívők közösségét, mert ez az ő akarata. Mindez az alap, mindez azelőtt történik meg, hogy Jézus egyáltalán megszólalt volna a kapernaumi zsinagógában.

János evangélista nem unja hangsúlyozni, hogy a mi felismerésünk, a mi döntésünk, a mi első lépésünk előtt már megtörténtek a meghatározó események. Minden az Ige által lett (Jn 1,3), és Isten volt az, aki előbb szeretett minket (1Jn 4,19). Ezen a háttéren nyer értelmet az „aki énhozzám jön, azt én nem küldöm el” igevers is. Azért jön, mert ez az Atya akarata, mert az Atya a Fiúra bízta a benne hívőket. És Jézus azért nem küldi el őt, mert a Fiúnak az a küldetése, hogy senkit se veszítsen el a rábízottak közül, hanem ossza meg velük a feltámadás és az örök élet boldogságát.

Ugyan az év igéjének választott rövid részlet nem nevezi meg pontosan, de a teljes mondatfüzér (Jn 6,35–40) nem hagy kétséget afelől, hogy itt az örök élet az a hely, ahová jövünk, és ahonnan senki nincs kizárva. A galileai páskaünnepen Jézus a váradalmakról, az eljövendő dolgokról prédikált, a hallgatóság figyelmét a mindennapi betevőről és az ünnepre sütött, az egyiptomi szabadulás emlékét felidéző kovásztalan kenyérről a mennyei kenyérre irányította. Jézus kapernaumi beszédének tárgya nem a múlt (a kivonulásra való emlékezés), de nem is a jelen, a szükségletek kielégítése, a „honnan vegyünk kenyeret?” problémája, hanem a jövő: „aki énhozzám fog jönni” (az eredetiben jövő idő), az mire számíthat, arra mi vár, azzal mi fog történni?

A Jézus által bemutatott és kilátásba helyezett jövő viszont nem nyitott, hanem jól előkészített és kimunkált jövő. Nem egy „bárhogy lesz, úgy lesz”, hanem futurum perfectum. És ennek a kész, az Atya által már elkezdett jövőnek, az örök élet ígéretének az a legfontosabb vonása, az a felvillanyozó üzenete, hogy nem zárt körű, nem a készlet erejéig tart, nincs regisztrációhoz kötve, mert van hely.

Ez az üzenet viszont már az előbbiektől eltérően nem János evangélista specialitása, hanem végighúzódik az egész kinyilatkoztatáson, az Ó- és Újszövetségen, Mózes könyveitől az evangéliumokig. „Van itt hely nálam, állj a kősziklára!” – szól az Úr Mózeshez (2Móz 33,21). „…tágas térre állítottad lábamat” – ujjong visszatérően a zsoltáros (Zsolt 31,9). Az Isten országát példázó nagy vacsora történetében a szolga jelentette urának: „…megtörtént, amit parancsoltál, de még van hely.” (Lk 14,22) Visszatérve pedig János evangéliumához, maga Jézus biztosít bennünket a helyek bőségéről: „Az én Atyám házában sok hajlék van […]. És ha majd elmentem, és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magam mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ott legyetek ti is.” (Jn 14,2–3)

2020-ban új logót kapott az Evangélikus Hittudományi Egyetem. A logó tervezésével foglalkozó munkacsoport három kreatív lépcsőben jutott el a Luther-rózsától a színes kis négyszögekből álló, torzószerű rajzig. Még felismerhetők benne a Luther-rózsa színei és a kereszt, de a szívet és a szirmokat már csak a nagyon beavatottak veszik észre. A munkacsoport számára a végeredményben fontos volt a töredékesség és – a kiindulási formával szemben – a tökéletes szimmetria hiánya. Hogy a kis négyszögek változatos összetételben csoportosulnak, hol érintkeznek egymással, hol nem. Ki-ki megfogalmazta, milyen asszociációkat ébreszt benne a rajz, és tud-e azonosulni ezekkel a gondolatokkal, kimond-e számára a logó valami fontosat az egyetem közösségéről és szolgálatáról. A „van még hely” üzenete ezekben a reflexiókban is helyet kapott. A Krisztus-követők családja mozgásban van, nyitott, kész a változásra és a növekedésre.

Van helyünk! Mindnyájan odabújhatunk Isten oltalmába, aki kicsit összébb húzza magát, a Lét teljességét, azt az erőt, amellyel kiárad a világba, és helyet szorít maga mellett teremtményének. Mind elférünk. Hazatalálunk.